Accu's        

Voor het laden van NiCd- en NiMH-accu's worden meestal laders gebruikt, die gebruik maken van een delta peak afslag. Vaak zijn deze laders ook geschikt voor LiPo's, maar deze worden verderop in deze pagina behandeld.
Veelvuldig wordt er op het forum gevraagd welke laadstroom er ingesteld moet worden, welke delta peak men moet instellen, enz. Deze faq is een poging om op deze vragen een antwoord te geven. Het is daarbij niet de bedoeling een wetenschappelijk verantwoorde verhandeling te houden, maar uitsluitend een poging om op beginnersvragen te antwoorden. Natuurlijk moeten we wel wat theoretische achtergronden geven, maar deze worden zo kort mogelijk gehouden. Het blijft dan toch nog een lang verhaal, dus er wordt eerst begonnen met een samenvatting. Dit zijn namelijk de gegevens, die men zoekt. Wil men een onderbouwing weten, dan neemt men de faq verder door.


SAMENVATTING

Laadstroom:
- NiCd 0,5 tot 2 x C
- NiMH 0,5 tot 1 x C
C = accucapaciteit im mAH.
Delta peak spanning:
- NiCd 15 mV/cel
- NiMH 5 mV/cel
Bij veelvuldig vroegtijdig afslaan van de lader dit getal ophogen. Bij correcte afslag is de accu handwarm (40 graden Celcius).
Ontlaaddrempel:


- NiCd 0,85 Volt per cel
- NiMH 0,9 Volt per cel
Ontlaadstroom:
Voor beide accutypen bij cyclen (ontladen-laden) gelijk houden aan de laadstroom.



HET LAADPROCES

In onderstaande grafiek is de laadcurve afgebeeld van een NiCd-cel, die in een half uurtje wordt geladen van volledig leeg tot volledig vol. De cel wordt dus snel geladen, maar daarvoor zijn delta peak laders dan ook bedoeld. Uiteraard zit deze cel in een accupakket, dat uit meerdere cellen bestaat. Alle andere cellen in dit accupakket kennen praktisch dezelfde laadcurve, dus wat voor deze ene cel geldt, gaat ook op voor alle andere cellen in dit pakket. NiMH-accu's kennen een zelfde laadcurve, dus ook hiervoor is deze grafiek bruikbaar.



Aan het begin van de lading is de spanning 1,2 Volt en je ziet, dat deze spanning al snel oploopt tot boven de 1,4 Volt. Vervolgens zie je, dat de spanning een hele tijd langzaam oploopt tot in dit geval zelfs boven de 1,6 Volt. Dit is extreem hoog, maar daar houden we ons nu nog even niet mee bezig. Waar we ons wel mee bezig houden, is het moment dat de accu volledig vol geladen raakt. Je ziet, dat de spanning dan opeens versneld oploopt totdat de accu 100% vol is en geen laadstroom meer kan opnemen. Op dit moment begint de cel warm te worden en tegelijkertijd loopt de spanning wat terug. Er is dus aan het eind van de lading een duidelijke piek te zien in de accuspanning. De Griekse letter Delta wordt geschreven als een puntige driehoek en daarop lijkt deze piekspanning een beetje. Vandaar de naam "Delta peak".

De delta peak afslag
Het punt, waarop de accuspanning weer gaat dalen, is voor de acculader het teken dat de lading beëindigd moet worden. De accu wordt daarmee wat overladen. Dit overladen is nodig om heel zeker te zijn, dat de accu echt vol is. De laadcurve is namelijk nooit zo netjes als hierboven is afgebeeld. De accuspanning kent tijdens het laden namelijk allerlei kleine heuveltjes en dalen. Hierop mag de lader niet reageren door af te slaan. Deze moet wachten tot de accuspanning echt gedurende enige tijd duidelijk daalt. Voor de accu is dit niet bezwaarlijk, zo lang dit overladen maar kort duurt. Bij NiCd-accu's mag dit wat langer duren dan bij NiMH-accu's, vandaar dat de lader hierbij dan ook wat anders ingesteld moet worden.


DE LAADSTROOM

Het begrip 'C'
In de modelbouw is het gebruikelijk om de laadstroom aan te duiden als bijvoorbeeld 0,1 x C of 2 x C. Met 'C' wordt hier de accucapaciteit (in mAh) bedoeld en men kiest de laadstroom (in mA of A) aan de hand van dit getal.
Als je een accu van 3600 mAh wil laden met 0,1 x C wordt de laadstroom dan 0,1 x 3600 = 360 mA. Als je dezelfde accu wil laden met 2 x C wordt dit 2 x 3600 = 7200 mA, oftewel 7,2 Ampere.

De minimale laadstroom
Om een net zo duidelijke laadcurve te krijgen als in de grafiek te zien is, moet men laden met tenminste 0,5 x C. Dit noemt men versneld laden. De accu is hierbij in een goede 2 uur vol. Kiest men de laadstroom lager, dan geeft de accu een minder duidelijke laadcurve en zal de lader meestal te vroeg afslaan. Het is echter ook mogelijk, dat de lader helemaal niet afslaat. Dit komt dan niet doordat de lader niet goed werkt, maar doordat een te laag gekozen laadstroom een onduidelijk beeld levert.
Samengevat: bij een delta peak lader is de minimale laadstroom 0,5 x C. Bij een lagere laadstroom is er geen betrouwbare afslag mogelijk. Dit geldt voor zowel NiCd- als NiMH-accu's.

De maximale laadstroom
De maximale laadstroom is afhankelijk van het accutype en van de specificaties van de fabrikant. Als de fabrikant niet anders opgeeft, kan men de volgende waarden aanhouden:
NiMH-accu's laden met maximaal 1 x C. NiCd-accu's laden met maximaal 2 x C.
In deze gevallen spreken we van snelladen. Bij NiMH-accu's mag dit met duidelijk wat minder geweld dan bij NiCd's. Uiteraard kan men zelf later wat experimenteren met hogere laadstromen, maar zeker in het begin is het raadzaam deze maximale waarden niet te overschrijden.

Handmatig of automatisch laden
Veel laders hebben de keuzemogelijkheid om handmatig of automatisch te laden. Bij handmatig laden moet men zelf kiezen met welke stroom er wordt geladen, bij automatisch laden zoekt de lader het zelf uit. Soms kan men daarbij dan ook nog kiezen wat de maximale laadstroom is. Handmatig laden werkt meestal sneller omdat er van het begin tot het eind met dezelfde stroom wordt geladen. Automatisch laden is veiliger omdat de laadstroom wordt aangepast aan de kwaliteit van de accu. De lader begint relatief langzaam te laden en bouwt de stroom langzaam op. Aan het eind van de lading wordt vervolgens de laadstroom weer afgebouwd. Let wel op, dat bij NiMH accu's de laadstroom niet boven 1 x C komt. Als de lader in de stand automatisch geen instelbare bovengrens kent, is het dan beter om NiMH accu's te laden met een handmatig ingestelde laadstroom.

DE DELTA PEAK AFSLAGSPANNING INSTELLEN

Bij sommige laders kun je uitsluitend kiezen tussen NiCd en NiMH. De lader zoekt dan zelf uit bij hoeveel milliVolt per cel de lader afslaat.
Bij andere laders moet je zelf het aantal milliVolts instellen. Ook hier is de instelling weer afhankelijk van het accutype en van het merk, dus ook hier geven we wat richtwaarden.
Bij NiMH-accu's beginnen met 5 mV per cel. Bij NiCd-accu's beginnen met 15 mV per cel.
Met name de eerste keren, dat accu's worden geladen, moet men in de gaten houden dat de afslag op tijd komt. Uiteraard moet men ook alle volgende keren in de buurt blijven tijdens het laden, maar dan heeft men meestentijds de juiste instelwaarden al gevonden. Bij een correcte afslag worden de accu's aan het eind van de lading handwarm (circa 40 graden Celcius). Als de lader regelmatig te vroeg afslaat, stelt men het aantal milliVolts wat hoger in. Bij NiMH wordt dit dan bijvoorbeeld 7 mV.


ONTLADEN EN CYCLEN
Hoewel het ontladen van de huidige NiCd- en NiMH-accu's niet echt meer nodig is en uitsluitend levensduur kost, zijn veel laders voorzien van een ontlaadfunctie. Ook is deze functie vaak uitgebreid met een cycle-mogelijkheid. Hierbij kan men een aantal keren achter elkaar ontladen en meteen weer laden. Het ontladen, wat bij autorijders wordt gedaan bij wedstrijden, wordt hier verder niet besproken. Dit is er namelijk alleen op gericht om zo goed mogelijk prestaties te behalen tijdens een wedstrijd-heat. Eigenlijk is dit tamelijk slecht voor de accu's, die dan ook niet erg lang mee gaan.

De ontlaaddrempel
NiCd-accu's ontlaadt men tot 0,85 Volt per cel. NiMH accu's ontlaadt men tot 0,9 Volt per cel. Dieper ontladen is met name voor NiMH-accu's slecht en moet zo veel mogelijk worden vermeden.

Cyclen
Accu's, die langere tijd niet zijn gebruikt of die om andere redenen een minder goede conditie hebben gekregen kan men een 3-tal keren cyclen om ze weer wat op peil te krijgen. Meestal zie je , dat er na drie keer meer capaciteit in de accu aanwezig is. Meer cycles dan drie heeft meestal geen zin.

De ontlaadstroom
De ontlaadstroom kan men even hoog kiezen als de laadstroom. Is men gewend met 0,5 x C te laden, dan ontlaadt men ook met 0,5 x C. Ook bij cyclen kiest men de ontlaadstroom hetzelfde als de laadstroom. Uiteraard is sneller ontladen ook toegestaan, want dit gebeurt in het model immers ook. Als men het ontladen uitsluitend gebruikt om vast te stellen hoeveel capaciteit nog in de accu aanwezig was na afloop van een vlieg-, rij- of vaardag, kan men de ontlaadstroom wat hoger kiezen om een eerlijker beeld te krijgen.


HOE HOOG KOMT DE SPANNING VAN DE ACCU?
Hiervoor is geen waarde op te geven. In tegenstelling tot andere accu's worden NiCd- en NiMH accu's niet tot een vaste eindspanning opgeladen. Tijdens het laden is deze spanning ook nog eens afhankelijk van de gekozen laadstroom. Als vuistregel kun je echter aanhouden, dat bij snelladen de spanning oploopt tot zo'n 1,5 Volt per cel. Een 6 Volt accu bestaat uit 5 cellen en daarbij kan tijdens het laden de spanning dus oplopen tot zo'n 7,5 Volt. Bij slechte accu's komt deze spanning zelfs nog veel hoger. Haal je de accu van de lader en laat je deze een minuut of vijf liggen, dan zakt de spanning terug en komt op zo'n 1,35 Volt per cel uit. Een 6 Volt accu geeft dan zo'n 6,75 Volt.

bron: http://www.modelbouwforum.nl/forums/faq-accus-en-laadtechnieken/59819-delta-peak-laders.html


Lithium Polymeer (LiPo) cellen kunnen bij onjuist gebruik zeer gevaarlijk zijn. Het wordt aangeraden, alvorens van deze cellen gebruik te maken, je te verdiepen in de voorschriften voor het gebruik en het laden en ontladen van deze cellen. Gebeurt dit niet dan is de kans groot dat de cellen blijvend beschadigd raken of zelfs brand vatten. Bekijk eerst het volgende filmpje(3.31Mb), zodat je weet wat de mogelijke gevaren zijn.

Deze FAQ bevat informatie om mensen die nieuw zijn met Lithium Polymeer cellen (Lipo's) bekend te maken met het gebruik van deze uitermate interessante nieuwe cellen. De tips en trucs zijn allerminst volledig, en geven simpelweg enkele aandachtspunten weer in het gebruik van deze cellen. Eventuele aanvullingen en/of verbeteringen worden uiteraard op prijs gesteld.

Lithium Polymeer accu's
Lipo staat voor Lithium Polymeer en het grote voordeel t.o.v. NiCad en NiMH is het lagere gewicht en de grotere capaciteit van de cellen. Doormiddel van het serieel en/of parallel schakelen is het mogelijk een accupack te maken welke geschikt is voor diverse toepassingen in de modelbouw.
(Opm.: door het in serie schakelen van twee (of meer) accu's is het mogelijk het voltage van je pack te verhogen, terwijl parallel schakelen inhoudt dat je de capaciteit van je pack verhoogd).
Een enkele lipo cel heeft een nominale spanning van 3.7 V. De capaciteit van de cel is afhankelijk van welk type en merk lipo het betreft, maar dit varieert grofweg tussen de 300 mAh en 8000 (!) mAh.

Een lipo pack wordt aangeduidt door het aantal serieel en/of parallel geschakelde cellen te vermelden. Zo is de benaming voor een pack wat bestaat uit 3 serieel geschakelde, en 2 parallel geschakelde cellen een 3s2p-pack. Ervanuitgaande dat dit cellen betreft met een capaciteit van 2200mAh betekent het dat we hier een pack van 11.1V (3 x 3.7) hebben, met een capaciteit van 4400mAh (2 x 2200mAh). (Let op dat het aantal cellen dat nodig is om een 3s2p accu te maken (3x2)= 6 is!)

Laden en ontladen van lipo cellen
Lipo-cellen zijn vergeleken met NiCad en NiMH cellen veel kritischer bij het laden en ontladen. Er zijn twee dingen waar je absoluut rekening mee moet houden bij het laden en ontladen en dat is de maximale ontlaadspanning en maximale laadspanning. Een lipo-cel heeft, wanneer deze helemaal vol is, een spanning van 4.2 Volt en het is belangrijk ervoor te zorgen dat de spanning nooit hoger wordt dan deze 4.2 V.
Aan de andere kant is het noodzakelijk ervoor te zorgen dat de spanning van een cel onbelast nooit lager wordt dan 3.0V. Belast moet je ervoor zorgen dat de spanning van een enkele cel nooit onder de 2.5V komt. Gebeurt dit wel dan is de kans groot dat de cellen beschadigd raken, of zelfs spontaan in brand vliegen.
(Voor een indruk van de gevolgen van het onjuist gebruiken van Lipo-cellen is het raadzaam het volgende topic door te lezen. )

Qua apparatuur moeten lipo-cellen ook met speciale laders worden geladen, en het is dus niet mogelijk dit met een reguliere NiCad/NiMH lader te doen. (Opm.: Uit het volgende draadje is weliswaar gebleken dat het met de Kokam Lipo Safety Guard wel mogelijk is, maar niet met snelladers die meer dan 7 cellen kunnen laden.! Wil je gewoon de grootst mogelijk zekerheid hebben dat je cellen correct worden geladen en ontladen dan geldt het advies een speciaal daarvoor ontwikkelde lader te gebruiken. Deze zijn er al vanaf 20 euro, en gezien de prijs van een enkele lipo-pack heb je dit er zo weer uit, mocht het wel een keer fout gaan. )

Qua maximale laad- en ontlaadstroom is het van belang de voorschriften van de fabrikant aan te houden. Dit wordt aangeduidt met de eenheid C, waarmee wordt bedoelt de stroom die een volledig geladen cel in één uur ontlaad, oftewel de capaciteit van de cel, maar dan uitgedrukt in mA.
Als je een lipo-cel parallel met een andere gelijke cel schakelt, betekent dat dat je de ontlaadstroom bij elkaar mag optellen. Een 2s2p pack, waarvan een afzonderlijke cel een maximale ontlaadstroom van bijv. 8C heeft, mag dus met maximaal 16C worden belast.

Tot slot is het belangrijk nooit je lipo accu's onbeheerd te laden, aangezien er altijd (ongeacht het altijd opvolgen van de voorschriften) de kans bestaat dat er met het laden iets fout gaat, en je pack vlam vat. Het zou jammer zijn als hierdoor je huis afbrand, of erger er slachtoffers vallen!
Om ook hier een indruk te geven van wat de consequenties kunnen zijn als dit advies niet wordt opgevolgd: Danger - LiPos (Een draadje op rcgroups.com waar iemand verteld over zijn, door het in vlam vliegen van zijn lipo-cellen, afgebrande Lexus LX 470. Wees dus gewaarschuwd!)

Eerste keer laden van nieuwe cellen
Indien je van plan bent van afzonderlijke lipo-cellen één pack te maken, is het belangrijk dat je alvorens de cellen te solderen ze eerst 'op elkaar afstemt' door ze afzonderlijk te laden en pas dan samen te voegen tot één pack.
Dit hoef je vervolgens niet altijd te doen, maar het is wel raadzaam geregeld te controleren of alles nog op elkaar is afgestemt. Qua laadstroom kan je gewoon de voorschriften van de fabrikant aanhouden (vaak 1C).

Liposafe
De meeste nieuwe regelaars bieden vaak wel ondersteuning voor lipo-cellen maar indien dit niet het geval is, en om er toch tijdens het gebruik zeker van te zijn dat de spanning van de lipo-cellen niet onder de 3V per cel komt, is het aan te raden gebruik te maken van een Lipo-Safe. Deze worden bij verschillende winkels aangeboden, maar is met enige kennis ook prima zelf te maken

bron: http://www.modelbouwforum.nl/forums/faq-accus-en-laadtechnieken/20297-informatie-en-aandachtspunten-lipo-cellen.html

 

terug