De werking van een Gyro
GY 401 GY611 CSM SL720 Spartan DS 760
 
     terug
 
Aan een modelbouw helikopter mag uiteraard geen gyro ontbreken. De echte liefhebber is het dan ook vast met me eens dat de Futaba GY401 niet alleen een populaire, maar ook een uitstekende gyro is. Het mag duidelijk zijn dat dit één van de beste gyro is die je op dit moment op de markt kunt vinden. In de handleiding staat alles duidelijk beschreven. Toch zorgt deze handleiding nog wel eens voor wat verwarring. Ik zie dan ook regelmatig een verkeerde setup van de GY401, zowel mechanisch als elektronisch. Dat is erg jammer, want daarmee haal je niet het maximale uit deze gyro terwijl je deze toch echt makkelijk kunt instellen.
 
De gyro of gyroscoop is een extra hulpmiddel om het besturen van de heli te vergemakkelijken.
Het is dus een meetinstrument wat gevoelig is voor hoekverdraaiing.
In dit geval bezit de gyro een in en uitgang waardoor het mogelijk wordt hem automatische aansturingen te laten verrichten.
De richting waarin hij gevoelig is wordt bepaald door in welke richting hij op de heli gemonteerd wordt.
Hij wordt gekoppeld tussen de staartbesturings-servo en de ontvanger.
De functie van de gyro is het opvangen van
een plotselinge ongewilde staartverdraaiing door b.v. wind vlagen.
Door de gyroscopische werking wordt de staart automatisch terug gestuurd in tegengestelde richting van de plotselinge verdraaiing.
De maten van gevoeligheid
van de gyro is instelbaar.
In hoofdlijnen zijn er twee soorten wat de werking betreft:
Een die wel de plotselinge bewegingen van de staart door b.v. windvlagen opvangt maar niet de richting waarin de staart oorspronkelijk naar toe stond corrigeerd (normale funtie) en een die ook deze functie kent en zelf in staat is om bij behoorlijke zijwind toch de staart in de oorspronkelijke richting te houden de z.g. heading-hold of heading-lock.
Als bij deze laatste de richting veranderd wordt door een stuursignaal van de zender wordt dit dan als nieuw uitgangspunt gekozen.
Voor het leren vliegen (hoveren) is zeker deze laatste methode aan te bevelen. 
Ook is in sommige gevallen de gevoeligheid vanaf de zender in te stellen
 
 

Normal of Heading Hold

De gyro kan dus Normal en Heading Hold (HH).
Normal mode houdt in dat de gyro een "onbedoelde" verdraaiing van de staart zal tegenwerken.

Stel je hebt een rukwind die je staart verdraait. De gyro zal dan tegensturen totdat de staart weer stil staat.
Dit heeft dus tot gevolg dat je staart wel verdraait, maar niet veel.
Geef je bijvoorbeeld hard gas omhoog vanuit een hoover dan zal de staart wel bv 10 graden verdraaien, maar daar stoppen.

Heading Hold houdt in dat de heli zijn Heading (richting) houdt.

De Gyro "weet" hoe de heli staat. Komt er een rukwind die de staart 30 graden verdraait dan zal de gyro net zo lang tegensturen totdat hij weer op zijn 0-positie komt.
Je staart staat hierdoor dus altijd strak !!!
 

Gyro gevoeligheid:
De sensitivity van de Gyro stel je normaal in via de schuif of schakelaar.

De meeste HH gyro's werken als volgt.
-100% (schuif naar onder) = 100% HH mode
-50% (schuif half naar onder) = 50% HH mode
0% (Midden) is NIETS, je Gyro doet dan NIETS en is totaal overgelaten aan externe invloeden zoals torque en wind, NOOIT DOEN !!
+50% (schuif half naar onder) = 50% Normal mode
+100% (schuif naar onder) = 100% Normal mode
*** Afhankelijk of je het kanaal inverteert kan dit dus omgedraaid zijn ***

Instellingen testen:

Hoe weet je nu wat je ingesteld heb

- Zet alles aan zonder draaiende motor.

- Zet hem de schuif op -100% (we denken dat dit bv HH is)

- Draai de heli om zijn as (bv rechtsom)

- De gyro gaat corrigeren.

    - Gaat de staart na correctie weer geheel naar zijn middelpunt terug?

      Dan is dit NORMAL MODE.

    - Blijft de staart in een "hoek" staan?

      Dan is dit HH, als je de heli weer terug in de originele hoek zet

      zal de staart ook pas weer naar zijn middelpunt gaan.

 

(LET OP !!, de 401 blijft bv niet helemaal in de hoek staan maar gaat weer een beetje terug.

Maar je blijft wel zien dat hij niet in het midden staat)

Reverse functie van de Gyro:
Stel je hebt alles goed zover.
Verdraai de heli in HH mode, de staart corrigeert.
Maar doet hij dit goed?
Stel je voor hoe de luchtstroming gaat door de staart te draaien in de juiste richting (dikke kant eerst).
Als je de staart naar rechts draait moet de staart corrigeren naar links (tegensturen).
De dikke kant van het staartrotorblad moet dan ook naar links "wijzen".
Doet hij dat verkeerd om dan versterkt de gyro iedere ongewilde input.
Hij zal dan in een 100% spin terecht komen = heli dood.
Daarvoor is de reverse functie, deze inverteert de correctie.


Inverteer je iets? Controleer alle opnieuw.
De besturing, richting, correctie, alles.....
(lees dus je gyro en zender handleiding sowieso goed door).

HH en langzame servo's:
Waarom moet je zo'n snelle servo hebben?
Stel je hebt een trage servo en je gyro staat in HH mode.

- Je staart verdraait naar links door wind

- De gyro stuurt tegen, en de servo neemt de tijd om de gewenste verdraaiing te doen.

- De gyro wil graag terug naar zijn 0 positie en stuurt wat harder tegen

- De staart gaat terug en komt op zijn 0-punt

- De gyro zegt stop. en de servo gaat op zijn gemak naar 0

- Door de traagheid gaat de staart verder dan zijn 0-punt en schiet door

- De gyro gaat weer corrigeren, doorschieten, corrigeren

Voila, je hebt een Zwabberende staart !!!
Is je servo WEL snel (9253/9254) dan is de servo sneller dan de gyro en schiet de staart niet door. = STRAK !!

Normal mode en langzame servo’s:

In Normal mode wil de Gyro niet terug naar 0, alleen de verdraaiing stoppen.

Hierdoor zal hij nooit in de “zwabberstand” terecht komen.
Dus een langzame servo schiet dan 20 graden door en een snelle maar 5 graden. Dus iets meer stuurwerk voor de piloot. Maar zeer doenlijk (heb ik jaren gedaan).
 

Soepele aansturing:
Om de Gyro en servo optimaal te kunnen laten functioneren moet dus ALLES zo soepel mogelijk lopen. Stroefheid kan er voor zorgen dat een staart voorbij een 0-punt schiet en dus gaat zwabberen.

Instellen van de gevoeligheid:
Begin met ongeveer 40% of -40% te testen in Normal mode.
Werk met 5% omhoog totdat hij een beetje gaat hunten (snel zwiepen)
Dan weer 5% omlaag, DAT is JOUW Gyro setting.

Stel je komt neer op een optimale setting van je Gyro op 55%.
Wil je het jezelf makkelijk maken dan zet je de ATV van de schuif op een max van 55% dan kun je de schuif ook nooit meer TE hoog zetten.
Je kunt ook een 2 standen schakelaar gebruiken en dan de Gyro sensitivity daarmee aansturen.
De ene kant op -55% de andere +55% met de ATV.
Maar eerst via de schuif maar alles goed zetten
 

bron: http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Gyro.htm

 

SET-UP SMM GYRO GY-401 & S9253/S9254

 

 

De SMM_Gyro GY-401 dient uitsluitend te worden gecombineerd met een digitaal servo, de S9254.

De gyro biedt wel is waar de mogelijkheid  voor het aansluiten van een analoog servo, maar wij vinden dan dat de geleverde prestatie dan ver beneden het verwachtingspatroon blijven.

 

We zijn van mening dat het dan weggegooid geld is om zo'n technisch hoogstaande gyro te combineren met een ongeschikt servo.

 

De gyro biedt de mogelijkheid om tijdens het vliegen probleemloos te kunnen schakelen tussen de Heading Lock Modus HLM of AVCS-Modus en de Normaal Modus NM maar dan moet de set-up wel conform de handleiding worden uitgevoerd.

 

Dat omschakelen kan met een schuif, een draaitrimmer of met een toegewezen schakelaar, die bv gekoppeld is aan een bepaalde flight.

 

 

ATTENTIE:

Het toerental van de heckrotor speelt ook een belangrijke rol in de effectiviteit van de gyro-werking zowel in de Normal-Modus als ook in de Heading-Lock-Modus.

Bij een laag hoofdtoerental van 1050 rpm heeft de heckrotor ook een laag toerental. Dan is de werking van de heading lock modus minder snel. Dat wil zeggen dat na een snelle(re) pirouet de heck niet in 1x stilstaat als de knuppel in de middenstand staat. De heck "zwiept door".

Meer info leest u onder punt 30 hierna.

 

 

 

Zonder een goede set-up en

dan toch overschakelen tussen

HLM en NM en vica versa kan er een

gevaarlijke situatie ontstaan !!

 

 

 

1.

De gyro met het bijgeleverde dubbelzijdig klevende foam bij voorkeur bevestigen op de staartbuis of in het verlengde daarvan.

Mikado heeft een prachtige carbon tail-gyromount onder bestel-nummer 828 geschikt voor heckbuizen met een diameter van 20 mm.

 

 

 

 

 

 

2.

Het digitale servo eveneens bij voorkeur bevestigen aan de tailboom/heckbuis.

 

Voor dat doel zijn er verschillende merken heckservohouders te koop (Robbe, Quick UK, Vario, Mikado, Ikarus etc.)

 

De foto rechts toont de carbon-houder van Mikado.

Let er ook op dat de carbon aanstuurstang een hoek van 900 maakt ten opzicht van het servoheveltje !! 

 

3.

De aansturing van het heckservo <> hevel van de heckpitschslider bij voorkeur maken van carbon. Een stalen draad (vaak meegeleverd in de bouwdoos is voor de smm-gyro minder geschikt).

 

 

4.

De carbonaansturing dient zo veel mogelijk een hoek van 900 te vormen ten opzichte van het servohevel en het heveltje naar de heckpitchslider.

 

 

5.

 

Het kabeltje van de gyro waaraan twee stekkertjes zitten, wordt als volgt aangesloten:

 

a.

het rode stekkertje daarvan = kanaal 5 ontvanger = gevoeligheid vanaf de zender te regelen + keuze mogelijk vanaf de zender tussen Normaal Modus en Heading Lock Modus.

 

 

b.

Het zwarte stekkertje daarvan = kanaal 4 van de ontvanger = heckrotoruitgang.

 

c.

Het 3-aderig kabeltje van de gyro met het blauwe kabeltje en zwarte stekkertje wordt verbonden met het kabeltje van het servo S9253 of S9254.

 

NB:

wanneer de zender gebruikt maakt van een ander heckrotor- en/of gevoeligheidskanaal dan worden de stekkers natuurlijk aangesloten op die kanalen.

 

 

6.

De te lange bedrading NIET oprollen, maar lusvormig bijeen binden met een tyrap of krimpkous.

Let er op dat de bekabeling niet wordt afgeknepen/stuk gaat.

 

 

Het beste is om ter plaatse van de tyrap een stukje siliconenslang, krimpkous of textielplakband  aan te brengen waarover dan de tyrap komt. 

 

7.

De trim van de heckknuppel MOET in de zender op 0% staan en de trimhevel in de middenstand.

 

 

8.

Controleer of de gyro is afgestemd op het digitale servo = kleine switch op DS=ON (DS=digitaal servo).

 

Draai het potmetertje van de DELAY LINKS OM naar 0.

Deze instelling moet bij digitale servo's primair op 0 blijven staan.

 

Bij andere typen servo's kunt u met delay de draaiende beweging van een pirouette naar een plotseling stilstand van de heck bijstellen.

 

Draai het potmetertje van LIMIT RECHTS OM naar 140

Het kan zijn dat de heckpitchslider nu bij volle knuppeluitslag aanloopt, doch dit wordt later weer bijgesteld. Even niet aan de heckknuppel komen lost dit probleem tijdelijk op :-))

 

9.

Zet nu de zender aan en daarna de ontvanger: kijk daarbij naar het ledje op de gyro.

Brandt deze constant, dan staat de gyro in de Heading Lock Modus (= HLM).

 

Brandt die niet of knippert die dan staat de gyro in de Normaal Modus (= NM).

Dit is ook te controleren door de heckknuppel naar links of naar rechts te bewegen en dan terug te zetten naar het midden. Blijft de heckpitchslider nagenoeg op dezelfde plaats staan = HLM.

Loopt de heckpitchslider echter mee met de stick = NM.

 

Als kanaal 5 wordt bediend met een schuif en de Heading Lock Modus ligt aan de "verkeerde kant", dan in de zender in het menupunt REVERSE de werkingsrichting van de schuif omkeren.

Bij gebruik van een schuif is de centerclick (middenstand) het punt waarop er geen enkele gyrowerking is.

Vanaf dit punt loopt de gyrowerking naar beide richtingen van de schuif op van 0% naar 100%.

De schets geeft dit ook schematisch weer.

 

 

 

10.

Zet de ontvanger uit en daarna weer aan en controleer of het ompolen het door u gewenste effect heeft gehad en controleer of de gyro om te schakelen is van Heading Lock (led brandt constant) naar Normaal Modus (controle hiervan dmv heckknuppel naar rechts of links en dan weer naar het midden waarbij de heckpitchlider niet blijft staan maar met de beweging van de stick "meeloopt") en terug naar Heading Lock (led brandt weer constant).

 

11.

LET OP:

de SMM-GYRO MOET VANAF NÙ ALTIJD IN DE HEADING LOCK MODUS WORDEN AANGEZET/GECALIBREERD !!

 

 

Daarbij mag de heli niet worden bewogen.

 

Net zo lang wachten tot het ledje constant brandt.

 

 

12.

Controleer of het heckservo de heckbladen op de juiste manier aanstuurt: knuppel rechts = neus van de heli naar rechts. Heckknuppel naar links = neus van de heli naar links.

 

Als de draairichting verkeerd is, de ontvanger uitzetten. De draairichting van het servo omkeren in de ZENDER !!

 

Daarna de ontvanger opnieuw inschakelen in HLM = de LED MOET CONSTANT BRANDEN.

 

Daarna weer controleren of de knuppelrichting overeenkomt met de neusrichting van de heli.

 

DUS: NIET NAAR DE BEWEGING VAN DE HECK KIJKEN MAAR NAAR DE NEUS VAN DE HELI.

 

 DE WERKINGSRICHTING VAN HET GYRO CONTROLEREN/VASTSTELLEN:

Daartoe heckservo aansluiten zonder gyro en er voor zorgen dat het heckservo de juiste kant opdraait.

Dan de gyro er bij aansluiten en na calibratie in de normaal modus zetten.

 

Nu gaan we eerst een "controlepunt" instellen:

Beweeg de heckrotorknuppel naar links en kijk naar de beweging van het heveltje van het heckservo.

Stel dat deze naar rechts draait.

Dat houdt dan ook in als we de heckknuppel naar rechts bewegen, het servoheveltje naar links draait.

(let op: dit is gewoon een aanname, een voorbeeld. het hangt van de montage van het servo af welke kant die opdraait als de heckknuppel wordt bewogen. Dat kan dus per helikopter verschillen !!!).

Goed kijken, is hier dus de remedie.

 

Als we weten hoe het heckservo draait bij 1 bepaalde beweging van de heckknuppel, kan nu de werkingsrichting van de gyro worden gecontroleerd.

Daartoe pakken we de heli bij de rotorkop vast en draaien met een snelle beweging de neus van de heli naar rechts.

Dan zou - als de gyro juist werkt-  het heveltje van het heckservo naar links moeten gaan.

De gyro stuurt immers de onverwachte beweging van de heck/neus tegen?

 

Draait het heveltje de verkeerde kant op, dan moet:

 de werkingsrichting van de gyro worden omgepoold OP de gyro.

DUS:

       Geen REVERSE of OMPOLING in de zender doen !!!!!!!!  

 

13.

Controleer of de werking van de gyro goed is.

 

Als de werking verkeerd is, de ontvanger uitzetten en daarna de draairichting van de gyro omkeren OP DE GYRO met het kleine switchje DIR (= direction = richting)

 

Daarna de ontvanger opnieuw inschakelen in HLM !! 

 

14.

Geef volle uitslag met de heckknuppel naar links en controleer of het servo/de heckpitchslider mechanisch aanloopt.

 

Dit zonodig afstellen door het potmetertje van LIMIT nu LINKS OM te draaien net zo ver tot de heckpitchlider vrij komt.

 

 

 

15.

Controleer de maximale heckuitslag naar rechts. Zonodig bijstellen als onder 14 is aangegeven.

 

16.

Zet de gevoeligheid van de gyro IN DE ZENDER op 70% (ATV/Servo Eindpunt Menu kanaal 5) zowel voor de NM als voor HLM.

 

17.

 

Nu wordt de afstelling op het vliegveld voortgezet.............

 

 

18.

Zet de zender aan en daarna de ontvanger. De gyro moet opstarten in HLM = ledje brandt constant (zie punt 12).

 

19.

Zet daarna de gyro in NM en de heli met de neus in de wind.

 

20.

Begin rustig de heli "op te pakken"..........

Let erop dat de heck (nog) kan wegdraaien !!!

 

21.

Indien de heck wegdraait, dan met de knuppeltrim VAN DE HECKKNUPPEL op de zender net zolang bij-trimmen totdat het heck keurig achter de neus blijft staan.

 

LET OP:

Bij digitale knuppeltrim wordt de trimwaarde direct opgeslagen (FX18, FF9, PCM 1024 Z WXII).

Bij een analoge knuppeltrim (FC28) zien we de knuppeltrim ook op een bepaalde plaats staan.

 

22.

Daarna de heli landen en de motor uitzetten, maar nog NIETde spanning van de ontvanger halen !!

 

23.

Meet de afstand tussen de heckpitchslider en het heckrotorhuis op met een schuifmaat.

 

De zender en de ontvanger moeten hierbij nog steeds aanstaan omdat anders niet de juiste afstand kan worden gemeten.

 

 

 

Let bij het meten met ingeschakelde zender en ontvanger op de mogelijkheid cq. het gevaar van knackpulsen door metaal op metaal aanraking. De rotorkop bij de meting goed vasthouden door een collega-piloot.

 

24.

Zet daarna de knuppeltrim weer op 0 %

 

.

 

25.

Verschuif het servo naar voren of naar achteren over de heckbuis totdat de afstand tussen de heckpitchslider en het heckrotorhuis dezelfde is die u hebt opgemeten bij punt 23.

 

26.

Maak daarna weer een proefvlucht: draait de neus nog een heel klein beetje weg, dan de laatste kleine fijnafstelling doen door een ball-link op de aanstuurstand in- of uit te draaien totdat de heck in NM keurig achter de neus blijft en niet meer wegdraait.

 

DUS NIET DE ZENDER- of KNUPPELTRIM GEBRUIKEN!!

 

DIE MOET  IN DE ZENDER ALTIJD OP 0% BLIJVEN STAAN OM HET PROBLEEMLOOS SCHAKELEN TUSSEN HLM EN NM MOGELIJK TE KUNNEN MAKEN !!!!

 

27.

Let er op dat de uiteindelijke gevoeligheid moet worden afgesteld voor de HLM en NM en wel zodanig dat in beide gevallen de heck keurig achter de heli blijft.

 

Ook dient u er rekening mee te houden dat de voorwaartse snelheid van de heli van invloed kan zijn op het pendelen van de heck.

Dat houdt in dat voor het snelle vliegen, de gevoeligheid lager is.

 

Het beste is dan om een flight te maken en deze te bewaren onder een schakelaar.

Dat kan alleen als de software van de zender de mogelijkheid biedt om verschillende gevoeligheidsinstellingen van de gyro per flight (idle up) op te slaan. Is dat niet het geval (b.v. FX-18 en FF-9) dan dient u genoegen te nemen met een gevoeligheids-instelling die op alle niveaus dezelfde is.

 

Dat houdt in feite in dat er voor alle niveaus een lagere gevoeligheid wordt ingesteld omdat immers de snelheid het referentiekader is geworden voor de gevoeligheidsinstelling van de gyro.

 

 

28.

Dan is de set-up gereed.

 

1.

Nu kan met de schuif tijdens het vliegen tussen NM en HLM worden gewisseld zonder dat de heli de neus zal wegdraaien.

 

Daartoe eerst een proefvlucht maken op een voor u en het model comfortabele en veilige hoogte om dit omschakelen te testen op juiste werking.

Het beste is als een collega vlieger de eerste keer omschakelt op uw commando zodat u uw aandacht bij het vliegen kunt houden.

Spreek van te voren samen goed af hoe u dat gaat doen.

 

2.

Een ander voordeel van deze set-up is dat de heli in de hoover kan worden gebracht zonder dat daarbij een correctie van de heck noodzakelijk is.

 

Dat gaat als volgt:

De gyro aanzetten in de AVCS-modus.

Voordat de heli in de hoover wordt gebracht, eerst de heckknuppel binnen 1 seconde 3x heen en weer van links naar rechts bewegen. De gyro stelt zich in op het neutraalpunt zonder trimwaarden.

 

Een andere methode daarvoor is om voor de start de schuif van de gyro even op Normal Modus te zetten. Dan ziet met de heckpitchlsider naar de neutraalstelling lopen en daarna de schuif weer op AVCS-modus zetten.

 

Met 1 van deze twee methodes kan de heli in de hoover kan worden gebracht zonder dat er een correctie hoeft plaats te vinden op de heck.

Omdat de trim niet is gebruikt voor de nulpuntinstelling, werkt dit altijd en probleemloos bij elke start.

 

29.

 

Wanneer de heck blijft pendelen tijdens de hoover, dan kan het zijn dat de gevoeligheid te groot is. Deze dan terugzetten met de schuif totdat de heck rustig is. Dan de heli landen en in de zender het percentage handmatig terugzetten naar die waarde, waarna de schuif weer op volle uitslag komt te staan.

 

Wanneer het percentage lager is dan 50% dan is het beter om de ball-link een gaatje (of meer) verder naar binnen te zetten op het servo of op het aanstuurheveltje van de heckpitchslider. Daarna kan het percentage van de gevoeligheid weer omhoog. Wij geven er de voorkeur aan de gevoeligheid niet beneden de 70% te laten komen.

 

Tot nu toe is dat voor elke heli altijd gelukt zonder noemenswaardig problemen of moeilijkheden.

 

Heel sporadisch kost het iets meer moeite om de juiste set-up te vinden.

Als blijkt dat het niet helpt het stuurstangetje op het servo een gaat of meer verder naar binnen te zetten en het heck blijft pendelen, dan kan de oorzaak daarvan ook liggen in de heckrotorbladen.

Snij in dat geval 3 mm van de heckbladen af. De bladen dan wel weer balanceren en dan weer monteren. Dit alles bij een instelling van 70% in de zender. Blijkt dat het pendelen dan (iets) minder is, dan dient u dus heckbladen te monteren met een juiste lengte.

Daarvoor zijn geen richtlijnen.

Gewoon een  paar setjes kopen of een langere set inkorten. Andere mogelijkheden zijn er niet.

 

Het is dus even wikken en wegen tussen de mechanische mogelijkheden in combinatie met de gevoeligheid om de goede set-up te krijgen.

 

30.

LET OP:

De heckrotor moet een bepaald aantal toeren draaien om de werking van de gyro goed te kunnen doen plaats vinden.

Als het rpm van de heckrotor relatief laag is, dan is dat te merken door een snelle stuurbeweging met de heckknuppel te maken en dan de stick direct weer stil in het midden zetten. De heck zal dan doorswingen en daarbij (al naar gelang de gestuurde richting) een apart "swappend" geluid produceren.

Bij de Eco8 kunnen we dat oplossen door het tussentandwiel aan te passen.

De Logo-familie kent daarvoor geen tandwielaanpassing.

Soms helpt het om daarvoor andere rotorbladen te gaan gebruiken (iets breder of iets langer).

 

Het omgekeerde kan natuurlijk ook: de heck wil niet echt mooi strak staan omdat de toegepaste bladen te lang of te breed zijn.

Onze ervaring is dat in de meeste gevallen de standaard heckrotorbladen kunnen worden gebruikt, die bij een bouwdoos worden geleverd. Die geven in de meeste gevallen het beste resultaat.

 

Ook hier geldt dan:

Het is dus even wikken en wegen tussen de mechanische mogelijkheden in combinatie met de gevoeligheid om de goede set-up te krijgen.

 

Hoe beter deze afstelling hoe meer profijt en plezier u van uw GY401 zult hebben.

Onthoud dat zelfs de beste gyro met een slechte set-up een matig werkend ding zal zijn.

Neem dus daarom voldoende tijd om deze gyro set-up in alle rust goed en degelijk te kunnen uitvoeren.

 

O,  ja........nog even het volgende:

goed materiaal met een goede set-up is niets zonder een goede piloot ! ! !

 

 

 

 

BETEKENIS VAN DE MONITOR-LED

 

 

snel achter elkaar knipperen

gyro bevindt zich na het inschakelen in de initialisatiefase

 

 

constant branden

gyro in avcs-modus

 

 

LED uit

gyro in normaal modus

 

 

langzaam voortdurend knipperen

geen heckrotorsignaal

 

 

knippersignaal met onderbreking

gyro werd in normaal modus ingeschakeld

 

 

2x ritmisch knipperen

het ontvangersignaal in avcs-modus verschilt van de neutraalstelling.

Dit knipperen gebeurt ook indien de heckknuppel wordt bewogen.

 

 

1x ritmisch knipperen

wanneer de schuif van de zender ten minste 3x snel heen en weer wordt bewogen tussen normal en avcs modus en waarbij de schuif dan in de avcs modus eindigt.

Bron: http://www.helifun.info/Programmeringen/pr09.htm

Futaba GY611 Gyro w/ BLS251 Brushless Servo

 

GY611 Ratings  
Display device 8-character dot matrix liquid crystal display
Operating voltage range DC 3.8V to 6.0V
Current drain 70mA (@5.0V, including sensor)
Dimensions 57 x 32 x 15 mm (amp), 30 x 30 x 18 mm (sensor)
Weight 34 g (amp) + 30g (sensor)

Voegt een nieuwe dimensie toe van controle voor grotere en middelgrote helikopters.

Een super smalle puls (760μs) drive systeem verbetert sterk de servo reactie; snelle verwerking verhoogt gyro reactie.

De hoge-resolutie 12-bit Analoog naar Digitaal converteert nauwkeurig de sensor output naar een digitaal signaal.

Nieuwste generatie SMM (Silicon Micro Machine) technologie en een lage-back aeroform geval verbeteren trillingen weerstand en neutraal kenmerk.

De zeer nauwkeurige GY611's hoeksnelheid sensor stelt de AVCS nog beter uit te voeren, het minimaliseren roer neutrale positie drift en het opheffen van de noodzaak om het roer trimmen tijdens de vlucht.

Futaba heeft een nieuwe digitale servo met borstelloze motor op de markt gebracht.

We hebben het hier over de Futaba BLS251 (0,06 sec/60° @ 4.8V).   Hij is speciaal gemaakt voor de staartaansturing en is geschikt voor een gyro zoals de Futaba GY401 en GY611. Het voordeel van de borstelloze motor is dat hij langer meegaat en functioneert op een veel lagere temperatuur niet borstelloze motoren. Het schijnt dan ook de snelste digitale servo (van Futaba) te zijn die tot nu toe op de markt is. Naar verwachting is hij vanaf september 2007 leverbaar in Nederland.

Manual GY611
 

De Futaba GY611 Gyro is vrij eenvoudig te installeren, de handleiding die meegeleverd wordt is niet de gemakkelijkste om te begrijpen en geeft niet aan hoe hij voor de gemiddelde piloot ingesteld moet worden.

Als u al moeite heeft met de installatie van uw GY611 of gewoon behoefte heeft aan een duwtje in de goede richting, zijn hier wat aanbevelingen.
Opmerkingen:
Pirouette Snelheid: Om de pirouette snelheid van je heli in te stellen , moet u het roer ATV aanpassen in uw zender. Als je begint met een limiet van 70% (beide richtingen) geeft het je een goed voorspelbare pirouette snelheid. Als je een snellere staart wilt, kunt u deze waarde verhogen, of als u een lagere pirouette snelheid wilt, kunt u het verlagen.

Revo / Program Mixing: Voordat je begint, loop je eerst door je zender instellingen en zorg ervoor dat alle Revo / programma-instellingen ofwel het mengen zijn ingesteld op (INH) of 0% zodat ze niet kunnen interfereren met de werking van de Gyro .
Rudder Trim: De GY611 is niet instelbaar door het roer trim in uw zender en je wilt er zeker van zijn dat u de waarde op 0 (gecentreerd) heeft. Als u een Futaba 9C, 9Z of 14MZ zender hebt, kunt u deze roer trim volledig uitschakelen om eventuele ongelukken te voorkomen.

Part 1 – Gyro & Servo Installatie

Stap 1:

Monteer de gyro aan uw heli met behulp van de montage pads of met uw eigen montage hardware.

Stap 2:

Monteer de controle versterker op uw helikopter frame rekening houdend met de locatie voor de toegankelijkheid en de bescherming in geval van een crash. U kunt elke combinatie van sterke dubbelzijdige tape, montage pads, plastic zip-banden of klittenband. U zult er ook voor moeten zorgen dat de bedrading van uw controleversterker uw ontvanger kan bereiken, en je gyro en roer servo bedrading kan bereiken.

Stap 3:

Installeer het roer servo, maar sluit niet de servo horn of roer link aan.

Stap 4:

Steek de gyro en roer servo stekkers in de juist gelabelde plekken in de controleversterker.

Vervolgens steekt u de staartroer-uitgang van de controle versterker in het staartroer kanaal van uw ontvanger en steek de aux-uitgang in een reservekanaal op je ontvanger met een gemakkelijk toegankelijke schakelaar waarmee je de gyro versterking kan aanpassen. Als u geen extra kanaal beschikbaar heeft, geen probleem, kan de Gyro versterking handmatig worden aangepast in de controleversterker.

Part 2 – Gyro Setup & Programming

De "+" en "-" FUNC (functie) toetsen kunnen gebruikt worden om het menu van de controle-versterker en de "+" en "-" DATA knoppen kunnen worden gebruikt om de waarde in het menu te veranderen.

Stap 1:

Voordat we beginnen met de programmering, zult u ervoor moeten zorgen dat de gyro de staart in de juiste richting beweegt.
Om te controleren of de Gyro in de goede richting werkt, duwt u de staart stick naar rechts en let op de manier waarop de staart servo beweegt. Vervolgens neemt u de staart van de heli en beweeg hem naar links. Als het roer twee keer op dezelfde manier beweegt, dan is uw gyro richting correct ingesteld. Als het roer in tegengestelde richting beweegt, dan moet je de GDIR (gyroscoop reverse) functie wijzigen.

 

 

Voor toegang tot de GDIR menu, drukt u op de + / - FUNC-knop van de controle versterker totdat je bij de GDIR menu aankomt en gebruik de + / - DATA-toets om de geselecteerde waarde aan te passen. Als het op REV (reverse) is ingesteld, verander het dan naar NOR (normaal) en als het ingesteld is op NOR, verander het dan naar REV.

Let op: De instructies die hierboven worden gegeven wordt aangenomen dat de richting van uw roer servo correct is ingesteld in uw zender - om er zeker van te zijn dient u dat u te ook controleren of de staart servo in de juiste richting op beweegt.

Stap 2:

Druk op de + / - van de FUNC knoppen op de controleversterker totdat je bij het menu Mode functie bent en stel de Mode in op CMT. Dit geeft u de beschikking om in uw zender te schakelen tussen NOR (rate) Mode en AVC (heading hold)-modus, dit allemaal zal u toelaten om het roer in de neutrale positie van de staart servo te zetten.

Om de neutrale positie in te stellen van het roer, beweegt u de roer stick van links naar rechts meerdere keren totdat de servo zichzelf centreert.

Stap 3:

Ga terug naar het opstartscherm van de gyro en schakel de gain schakelaar op uw zender tussen normaal en heading hold modus 3 keer tot **** toont op het scherm. Nu wordt de center positie opgeslagen in  de gyro die u zojuist hebt ingesteld. Afhankelijk van hoe uw radio is ingesteld, moet u de normal / heading hold gain functies toewijzen van de schakelaar in uw zender.

U weet dat de gyro modes verandert omdat de "A" op het scherm zal veranderen in een "N" wanneer u de schakelaar omschakelt .

Stap 4:

Nu de Gyro actief is in de normale (NOR)-modus en we weten dat de servo wordt gecentreerd wanneer het roer stick in het midden is. Installeer de servo horn op de roer servo. Het is belangrijk dat je de servo horn op precies 90 graden instelt t.o.v. het roer nokkenas dan krijg je gelijke verstellingen in beide richtingen.

De servo hoorn meegeleverd met de meeste Futaba servo's hebben 4 gaten - zorg ervoor dat u degene kiest die u een perfecte hoek van 90 graden geeft.

Stap 5:

Pas uw staart link lengte (door het strakker / of het losdraaien van de bal links) tot het rond het midden draaien van de servo hoorn gelijk is.
Met behulp van de LMTA / LMTB menu-instellingen op de controle versterker, zet de limiet op kant A en B gelijk zodat ze meer dan 100% staan zonder dat ze brommen. U kunt schakelen tussen LMTA / LMTB met behulp van de staartstick op uw zender

Vaststelling van de grenzen van minder dan 100% kan de levensduur van uw servo aanzienlijk verminderen.

Van wat ik heb gehoord, de Gyro werkt het beste met een herstellingslimiet instelling tussen 110% en 120%, met 115% als de optimale instelling.
Indien de servo begint te brommen voor dat u de grens van 100% bereikt, dan is uw servo hoorn te lang is of het gat die je gebruikt te ver weg

Aan de andere kant, als er geen verstelling meer mogelijk is (instelling is meer dan 145%) dan heeft u een servo hoorn die niet lang genoeg is of moet je een gat gebruiken dat meer naar buiten ligt.
TIP: Dit is een bijzonder belangrijke stap, dus neem de tijd om het goed te krijgen. Het niet goed afstellen van de limieten kan niet alleen invloed op de levensduur van uw roer servo hebben, maar de algehele prestaties van de GY611 gyro en je heli.

Stap 6:

Gebruik de + / - FUNC knoppen om terug te gaan naar het Mode menu-instelling en zet deze op AVC (heading hold)-modus.

Als je een schaalmodel vliegt en rate modus wil gebruiken, stel dan vervolgens de modus in op NOR (normaal).

 

Stap 7:

Druk op de + / - FUNC knoppen tot je bij de FMOD menu komt. De FMOD functie geeft u de mogelijkheid te kiezen tussen FC3 en 3D-vlieg stijlen.
FC3 Mode stopt de staart meer precies, terwijl 3D-modus een beetje zachter toevoegt aan de mix en resulteert in een meer consistente pirouette snelheid tijdens de snelle vlucht

Ik heb de mijne op 3D-modus gezet zoals de meeste RC heli piloten dit doen - probeer ze allebei uit en kijk wat je het beste bevalt

Stap 8:

Gebruik de + / - FUNC knop om naar de D1IA / D1IB menu te gaan. Deze functie is verantwoordelijk voor hoe snel / hard het roer reageert op uw controle-ingangen

Om te voorkomen dat u overmatige stress krijgt op uw servo / heli, wijzig deze instelling naar 10% met behulp van de + / - DATA knoppen. Om naar de D1IB instelling te gaan, beweeg je roer stick naar links of rechts totdat deze verschijnt op de controle-versterker

Stap 9:

Gebruik de + / - FUNC knop om naar de D1DA / D1DB menu te gaan. Deze functie is het tegenovergestelde van de bovenstaande functie en is verantwoordelijk voor hoe hard het staartroer vertraagt wanneer u de stick op uw zender in de midden positie brengt om de staart beweging te stoppen

Zoals in de bovenstaande stap, om te voorkomen dat teveel stress op uw heli en onderdelen wordt uitgeoefent, stel de D1DA tot 40% en D1DB tot 40%. Gebruik de staart knuppel om te schakelen tussen de D1DA / D1DB instellingen.
Je zal niet veel verschil merken (eventuele) in de vlucht van de prestaties door het veranderen van de D1DA / D1DB en D1IA / D1IB (bovenstaande stap) instellingen, maar het zal helpen het behoud van de integriteit van uw staart drive systeem en de levensduur van uw RC helikopter.

Stap 10:

En tenslotte, moet je gyro versterking ingesteld worden. Dit kan in de zender in het ATV menu of gyro sens menu of direct op de gyro versterker.instellen met behulp van de G: 1A-menu. Ik zou adviseren te beginnen met een versterking ergens tussen 32% en 37% (Futaba radio's) of 66% en 69% (JR radio's).

U kunt deze waarde later verhogen als u wilt, maar het is belangrijk om niet te beginnen met een gain-instelling hoger dan 37%. Als uw gain te hoog is ingesteld, kan het uw RC helikopter staart zeer hevig stoppen wat schade aan uw heli kan veroorzaken.

 

 

CSM SL720 gyro

 

Manual SL720 Manual
  SL720 PC Interface Manual
  SL720 PC Software

 

Compatibility

 

The gyro can be set up to drive servos with standard 1520ms or short 760ms pulsewidths and can transmit at 250, 285 or 333 frames per second. The default is 1520ms and 250 frames/sec - this can be changed using the PC interface. To use the Futaba 9251, 9256 or BLS251 servos: please change the gyro settings to 760ms and 333 frames/sec using the PC interface before connecting your servo. The Logictech 6100T (as sold with the Logictech 6100G gyro) and the Hitec 5083MG servos are quoted as having a 960ms pulse width but our pilots have found theycan be used with the SL720 gyro set at 760ms pulsewidth .

Batteries, power consumption and wiring: Due to the SL720's NEW three stage power supply regulation, the SL720 will accept a voltage of 3.3v to 8.4v, a greater range than any of our previous gyros. For best servo performance, we recommend using the highest voltage that your servo and RC system will accept (please note that this may be more restrictive than the gyro)

Although the power consumption of the gyro unit itself is very modest, high performance gyros work the tail rotor servos harder and the power consumption may be high. We recommend that you use a good quality battery state monitor and check it carefully before each flight. You may wish to consider maintaining the charge in your receiver battery between flights by the use of a quality Delta Peak type field charger. The latest SL720 and SL630 gyros have the added feature that if they see a static electric discharge, or a power dip or spike, during flight, the SET LED will be flashing when the model is landed.

Computer: To use the PC interface, you will need a PC with a USB or an LPT (printer/parallel) port. Unfortunately, the PC software cannot be run on a Mac. Please note: most people find that they get very good performance with the default settings, however, you will not be able to use 760ms pulsewidth servos without using the PC interface.

Compatibiliteit
RC System:  Deze Gyro is bruikbaar met de meeste PPM en PCM radio's met 7 of meer kanalen. De bedrading is compatibel met JR, Futaba, Hi-Tec, Graupner en de huidige stijl (blauwe stekker) Sanwa / Airtronics zenders. Als u de SL720 wilt gebruiken met een andere type zender, controleer dan met de service centrum in uw land, of e-mail CSM technische ondersteuning inzake tech@csm-ltd.co.uk  aub

 
Servo:  De SL720 werkt alleen met digitale servo's. Gelieve geen gebruik met een analoge servo type. Wij raden aan snel, ankerloze servo-motor, met snelheden beter dan 0,1 seconden voor 60 graden te gebruiken. Wij raden niet aan deze gyro te gebruiken samen met de JR 810G of de Volz Speed-Maxx.
De gyro kan worden ingesteld om servos rijden met standaard 1520ms of korte 760ms pulsewidths en kan overbrengen op 250, 285 of 333 frames per seconde. De standaard is 1520ms en 250 frames / sec - dit kan worden gewijzigd met behulp van de PC-interface. Om de Futaba 9251, 9256 of BLS251 Servos: gelieve u de gyro instellingen 760ms en 333 frames / sec gebruiken met behulp van de PC-interface voor het aansluiten van de servo. De Logictech 6100T (zoals verkocht met het Logictech 6100G gyro) en de Hitec 5083MG servo's worden genoteerd als 960ms puls met een breedte van maar onze piloten hebben gevonden theycan worden gebruikt met de SL720 gyro vastgesteld op 760ms pulsewidth.

 
Batterijen, stroomverbruik en bedrading: Vanwege nieuwe drie van de SL720 is fase stroomvoorziening verordening zal de SL720 instemmen met een voltage van 3.3V tot 8.4V, een groter bereik dan een van onze vorige gyroscopen. Voor de beste prestaties servo, raden we u aan de hoogste spanning die uw servo en RC systeem zal aanvaarden (let wel dat deze meer mag zijn dan de gyro)
Hoewel het stroomverbruik van de gyro-unit zelf is erg bescheiden, hoge prestaties gyroscopen het werk van de staartrotor servos harder en het stroomverbruik kan hoog zijn. Wij raden u aan om een goede kwaliteit accu staat te controleren en zorgvuldig na te gaan voordat iedere vlucht. U zou kunnen overwegen het handhaven van de lading in uw ontvanger batterij tussen de vluchten door het gebruik van een kwaliteit Delta Peak veld Type lader. De laatste SL720 en SL630 gyroscopen hebben het extra functie die als ze een statische elektrische ontlading, of een vermogen dip of spike, zie tijdens de vlucht, zal op de SET-LED knipperen wanneer het model is aangeland.
Computer: Als u de PC-interface, hebt u een pc met een USB-of een LPT (printer / parallelle poort). Helaas kan de PC-software niet worden uitgevoerd op een Mac. Let op: de meeste mensen vinden dat ze zeer goede prestaties met de standaardinstellingen, maar, zult u niet in staat zijn om 760ms pulsewidth servo's te gebruiken zonder het gebruik van de PC-interface.

Features

If you have not previously used a CSM SmartLock gyro, you may not be familiar with the following features:

Quick Setup: Quick Setup is a simple routine which gets the gyro up and ready to fly. You enter it by toggling the gain switch back and forth whilst the model is on the ground. You then set the Gyro Sense, Vibration Filter and Servo Travel Limits using your transmitter sticks. The gyro will also automatically pick up your stick centre and information about your radio gear.

Quick Trim: Quick Trim is a simple method of correcting for any small linkage errors. Toggle the gain switch five times whilst in flight, and the gyro will correct the trim. Please do not use stick trim when flying the SL720 gyro as it may cause the stick centre information to become inaccurate.

Dual Mode switching: Two modes are available. Default setting has one as Standard and the other as Heading Lock, but you may alter these using the PC interface. The gyro gain channel is used to control these modes - the gain switch switches between the two modes, and the travel adjust (ATV) of the gain channel is used to adjust the gain in each mode. The gain in each mode can also be altered using the PC interface.

Vibration Filter: Again, this can be turned on and off either through the PC interface or from the transmitter (in Quick Setup). This filter should only be necessary in large petrol (gas) driven models or highly-tuned 90-size glow models. We recommend that you do everything possible to eliminate the vibration without using this option, as it slightly reduces the gain.

PC Interface: This feature is only available on CSM SL560 and SL720 gyros! See the screenshot for all the parameters that you can customise. Most importantly, the PC Interface on the SL720 allows you to use all commonly used digital servos by setting the correct pulsewidth and frame rate.

 

Dr Colin Mill explains how he developed the SL720 and why he's confident it's the best gyro out there today.

What made you choose the new Micro-Machined Silicon sensor from Analog Devices?

I was very excited when I heard that Analog Devices had finally brought out a gyro sensor. I've been using them for other components for nearly thirty years, and I know they can be relied upon for high quality.

What are the advantages of using a silicon sensor over ceramic?

Stability. A silicon sensor has inherently low temperature drift. Unlike earlier designs of SMM sensor, the Analog Devices sensor also has all the sensor support electronics integrated on the same silicon as the sensor element itself, and includes a temperature sensor. This allows for the accurate tracking and compensation of temperature drift.

To exploit this, each SL720 gyro goes through a temperature calibration procedure followed by a test for residual temperature drift. The result is a gyro with a drift of less than 5 degrees per minute over the temperature range minus 10 C to plus 50 C (14 F to 122 F)

Speed is another advantage. The sensor has a rapid response to rotation rate changes. This is important in minimising the delays in the tail rotor system, which in turn maximises the gain, hold and stop performance.

CSM has never used a silicon sensor in the past. What made you change?

The AD sensor is capable of measuring to high rotation rates, in excess of 750 degrees per second, which previous SMM sensors were not capable of doing. This is a feature we consider vital for the extreme 3D pilot, as it gives full control in high-speed travelling piro manoeuvres. Sensors with lower sensing limits under-correct for the whip, simply because they underestimate the rotation rate. Now we are able to offer this performance along with the stability of a silicon sensor.

The AD sensor is also extremely small - about 5% of the weight and volume of previous generation SMM sensors. This has allowed the SL720 to be much smaller lighter than other fully featured SMM gyros, bringing it comfortably within the carrying capacity of the smallest electric helicopters. (The SL720 weighs 16g and measures 37 x 26 x 19mm)

You've described the SL720 as having 'servo optimisation'. What do you mean by that?

New in the SL720 is the ability to adapt the output characteristics to get the maximum from a wide range of digital servos. There are three aspects to this:

1. Adjustable frame rate
All digital servos are capable of 250 frames per second. However, some are capable of higher rates and, to allow the maximum performance with these, the SL720 can be set to 285 or 333 frames per second.

2. 1520/760 microsecond pulse centre support
Some servos (e.g. 9251 and 9256) only accept reduced width position pulses, 760ms. To allow you to use these servos, the SL720 can be switched into 760ms support mode.

3. Wide voltage range capability
Coreless motors wound to run off higher voltages generally accelerate better than those wound for lower voltages, so there is an increasing trend for high performance servos to operate at 6v or even 7.2v. Although they can be run at lower voltages, they give significantly better performance when run at their highest permitted voltage. The SL720's three-stage power supply regulation allows gyros to be operated on supplies up to a nominal 8.4v, in anticipation that even higher voltage servos will become available.

Is there anything else that you've changed for the SL720?

We've been working continuously on the control algorithms used in heading lock gyros. The SL720 is the result of nine years of experience with heading lock - more than any other manufacturer.

Several areas of handling have been improved in the heading lock, for example the accuracy and speed of small heading adjustments in high tail load situations, and the smoothness of acceleration into pirouettes. An adjustable 'deadband' at stick centre has been added, since we found that many pilots introduce minor, unwanted deflections of the rudder during rapid collective movements.

Overall, we are always driving towards more consistent and predictable handling at the extremes.

 

Spartan DS760

Manual DS760

Overzicht
Of u nu een ambitieuze beginner, een 3D Pro of gewoon de liefde heeft voor gadgets dan is de Spartan ds760 gyro de ultieme keuze voor jou. Zijn eenvoudige installatie, hoge trillingen immuniteit, en ongeëvenaarde prestaties zijn gegarandeerd.

Prestatie
Hou je van hart bonzende 3D? Deze ds760 is ontworpen om dat gevoel te leveren! De ds760 is een hoge specificatie model helikopter gyro staat voor het leveren van uitzonderlijke prestaties zelfs op oogverblindende snelheden van meer dan twee volle omwentelingen per seconde. De controle is vloeiend en nauwkeurig met een zeer solide gevoel en indrukwekkende houdkracht. Het karakteristieke stoppen van de staart verloopt zacht, maar nauwkeurig zonder terug te slaan.

Configuratie
De ingebouwde configuratie routine maakt aanpassingen van de individuele eindpunten links en rechts mogelijk, richting omkeren en servo type selectie. Daarnaast kan de ds760 worden aangesloten op een personal computer of Pocket PC biedt toegang tot meer geavanceerde parameters waaronder versnellen, vertragen, stop versterking en nog veel meer. Optioneel is het afneembare display dit biedt snelle toegang tot alle configuratie parameters.

Compatibiliteit
Laat je gyro u niet beperken in uw keuzes. Of u nu vliegt met een 2.4GHz, PCM of PPM / FM-radio systeem, gebruik maakt van NiCDs of ontvanger LiPo batterijen, of gebruik wilt maken van een servo 760uSec, de ds760 zal blij zijn om te werken met elke willekeurige combinatie die u kiest. In feite kan het rechtstreeks werken vanuit een 2S LiPo-accu en is hij klaar voor de volgende generatie van 7.4V servos.

De ds760 ondersteunt alle moderne digitale servo's inclusief Futaba S9251 / S9253 / S9254 / S9256 / S9257 / S9650 / S3153 / S3154 / BLS251, JR 8900G / 3400G / 2700G / 8700G / 810G, Sanwa ERG-WRX, Airtronics 94758 / 94761, Hitec 5925MG / 6965HB, Robbe FS61BB, LogicTech 3100G / 6100G, Sky HDS-577 / HDS-877.

Bevat
Meet slechts 28.4 mm vierkant en 12 mm hoog (1,1 x 1,1 x 0,5 cm) en weegt slechts 16 gram, de ds760 is zonder twijfel de kleinste high-performance gyro op de markt. De eenheid en lichtgewicht ontwerp samen met adaptieve controle algoritmen bieden optimale prestaties voor uw helikopter, of je nu een miniatuur Hurricane 200 vliegt of grote maat 90 nitro machine.

Ondersteunen
Spartan RC zet zich in voor after sales ondersteuning en gelooft in continue verbetering van zijn producten. Als zodanig is de ds760 ontworpen en kan de firmware van deze unit simpelweg van achter uw pc vandaan geupgrade worden. Als er een update beschikbaar is, sluit u simpelweg de ds760 op uw PC via de USB-of Bluetooth-interface, downloaden en uitvoeren van de firmware-update hulpprogramma en u zal genieten van de nieuwe functies en betere prestaties in een kwestie van minuten.

 

terug