Modelvliegclub Steenwijk



Beginners info  
                                                                                        
            
 

       

als je interesse uitgaat naar helikopters.

Het vliegen met radiobestuurde modelhelikopters is een opwindende en uitdagende tak van modelvliegsport. Modelhelikopters hebben gemiddeld genomen een magische aantrekkingskracht op mensen. Het vliegen ermee vergt een combinatie van een groot aantal interesses, disciplines en vaardigheden, zoals aerodynamica, elektronica, mechanica en materiaalkennis. Er zullen nieuwe vaardigheden aangeleerd moeten worden nog voordat u kan beginnen met het leren vliegen met een helikopter. Deze hobby is constant onderhevig aan veranderingen omdat steeds nieuwe technologieën worden ontwikkeld. Een nieuwe modelvlieger kan soms gefrustreerd raken maar zeker nooit uitgekeken op deze tak van sport.

Als aankomend helivlieger moet je je wel beseffen dat een radiobestuurde modelhelikopter geen stukje speelgoed is. Het is een echte helikopter die vliegt en werkt volgens de zelfde principes als de normale helikopter met als enig verschil de afmetingen en het gewicht. De snelheid waarmee de rotorbladen ronddraaien is gemiddeld 300 km/h wat een modelhelikopter tot een dodelijk wapen maakt bij onbezonnen gedrag.

toch vliegen... probeer eens een vliegsimulator. er zijn er vele van goedkoop tot prijzig maar het heeft zo zijn voordelen. zo zijn er FMS, earofly en vele anderen.

tevens bestaat de mogelijkheid om eens bij een modelvliegclub te kijken of..... piloten uit de buurt via modelforums.: rcvleigshop, modelbouwforum.nl en rcpilotenforum.nl

Bij een vliegclub bestaat veelal de mogelijkheid van het nemen van les en dat er een koppeling gemaakt wordt d.m.v. een kabel tussen de zender van de beginnend modelvlieger en de leraar. Deze koppeling geeft de leraar de mogelijkheid in te kunnen grijpen als het mis dreigt te gaan.

TIP: Voordat je als aankomend vlieger ook maar iets gaat kopen dat met deze hobby te maken heeft, moet je jezelf de vraag stellen "is dit een hobby die ik zomaar eens een tijdje wil proberen of verwacht ik er meerdere jaren mee bezig te zijn". Als het de bedoeling is om er meerdere jaren mee bezig te gaan kan het wellicht een betere optie zijn om wat duurdere uitrusting aan te schaffen zodat je er ook in de toekomst wanneer je je brevet heb gehaald nog vele jaren plezier van kan hebben.

TIP: Wees vooral voorzichtig met het aanschaffen van een 2e hands uitrusting door gebrek aan ervaring weet je niet wat je koopt, wil je dit toch neem dan een ter zake kundig persoon mee die de koopwaar goed kan beoordelen.

TIP: Het vliegen boven straatstenen raad ik sterk af vanwege het binnenzuigen van stof en gruis. Dit zal een versnelde slijtageslag teweeg brengen en verouderd de motor met rasse schrede.
 

Om een modelhelikopter gecontroleerd te kunnen besturen dienen alle zintuigen op scherp te staan; razendsnelle interpretatie van de visuele waarnemingen en de juiste stuurcommando's om het gewenste stuurgedrag te verkrijgen. Modelhelikoptervliegen vergt een zeer hoge mate van concentratie. Na een vlucht ben je "leeg", en juist dit gevoel is de ultieme vorm van ontspanning. Je hebt gewoonweg tijdens een vlucht geen moment om aan iets anders te denken.

Het leren vliegen met een modelheli vraagt om doorzettingsvermogen, goed materiaal en vooral mensen die bereid zijn je bij te staan et hun ervaringen. Gelukkig zijn er op onze club aardig wat ervaren helikoptervliegers, zij zijn een  bron van kennis en hebben op het gebied van bouwen en vliegen van helikopters en rijke ervaring.

Een kleine inleiding in de model-helikoptertechniek

Als je voor het eerst in contact komt met de modelbouw sport en specifiek het helikopter vliegen, komen er veel begrippen en functies op je af. Om deze begrippen te verduidelijken hier een kleine uitleg.

Een uitvoerige uitleg is op internet en in allerlei vakliteratuur te lezen. Voor beginnende helipiloten is het raadzaam zich goed te laten adviseren door de expert. De nu volgende begrippen beschrijven de stuurfuncties van een helikopter.

PITCH

Pitch verandert de instelhoek van de hoofdrotorbladen. Hiermee wordt de verticale (stijgen, dalen) richting van de helikopter gestuurd. Het aansturen gebeurd met de stuurknuppel waarmee ook het gas gestuurd wordt. Omdat beide functies (gas en pitch) met dezelfde knuppel gestuurd worden wordt er in een beschrijving meestal over de pitch knuppel gesproken. Pitch wordt met een niet neutraliserende knuppel gestuurd, die vanuit het midden naar voren en naar achteren bewogen wordt.

GAS

Hiermee wordt de carburateur van de verbrandingsmotor aangestuurd om het vermogen, resp. het toerental van de motor en daarmee van de hoofdrotor in te stellen. Bij elektro-heli's wordt hiermee een toerenregelaar resp. snelheidsregelaar aangestuurd. De piloot moet zelf beslissen of hij volgas wil hebben met de knuppel naar voren of naar achteren. Dit is meestal afhankelijk hoe de leraar van de beginner het gewend is. Gas wordt met een niet neutraliserende knuppel gestuurd, die vanuit het midden naar voren en naar achteren bewogen wordt. Ook heeft deze knuppel een zogenaamde ratelveer.

HEKBOTOR (Richtingroer)

Met de hekrotor wordt de heli om de hoog-as gestuurd. De neus van het model gaat dan naar links of naar rechts. De hekrotor wordt met een zelf neutraliserende knuppel gestuurd, die vanuit het midden naar links en naar rechts bewogen wordt.

AUTOPILOOT (Gyro)

De autopiloot wordt tussen de hekrotor-servo en de ontvanger aangesloten. De servo-stekker wordt op de contra stekker van de autopiloot aangesloten en de autopilootstekker op ontvanger uitgang nr.4. De autopiloot stabiliseert de draaibeweging van de helikopter om de hoog-as en vereenvoudigt zo het sturen.

Nicken (Hoogteroer)

Met deze functie kan de helikopter resp. de hoofdrotor-oppervlakte naar voren of naar achteren geneigd (voorover, achterover) worden. De helikopter zal dan in deze richting vliegen. De nick servo stuurt de tuimelschijf aan en die brengt de beweging weer op de hoofdrotor over. Nicken wordt met een zelf neutraliserende knuppel gestuurd, die vanuit het midden naar voren en naar achteren bewogen wordt.

ROLLEN (Rolroer)

Hiermee kan de hoofdrotor naar links en naar rechts neigen. Hierdoor vliegt de helikopter dwars naar links of rechts. De rol servo stuurt eveneens de tuimelschijf aan. Rollen wordt met een zelf neutraliserende stuurknuppel gestuurd die vanuit het midden naar voren en naar achteren bewogen wordt.

 

stickmodes